benzeen

Poate câţiva îşi vor pune întrebarea “Cum adică în spatele muzicii?”. Posibil că o descriere mai acurată ar fi în spatele scenei, deşi nici aşa nu înglobez tot ce vreau să realizez prin rubrica asta. Cu toţii ne-am delectat acasă cu albume, în timp ce scriam “fratelui” pe chat-ul de pe Facebook “Maaaama ce tare e piesa asta de pe albumul cutare!”. Cu toţii ne-am plâns de dureri de umăr după un concert căci am stat toată noaptea cu mâna sus pentru artiştii care ne-o dau cum ne place nouă. Ne-am bucurat şi de colaborări neaşteptate dar excepţionale pe anumite track-uri, ne-am bucurat şi că sunetul e strună la show (sau ne-am enervat că nu e, după caz). Ne-a convenit că o piesă nouă de la MC-ul preferat e pusă pe nu ştiu câte site-uri, e share-uită şi ajunge la noi şi să nu uităm de marea bucurie pe care o avem când aflăm că artiştii noştri preferaţi vin la noi în oraş. Ei, bine, rubrica asta vrea să prezinte oamenii din spatele scenei, din spatele muzicii, din spatele acestor bucurii ale noastre, care fac diferenţa şi care nu sunt aplaudaţi. Mă refer aici la organizatori, la ingineri de sunet, la PR-i, la impresari, prieteni care inspiră, la toţi cei care au sau au avut o mare contribuţie în hip-hop-ul pe care îl ştim şi iubim azi, dar nu s-a menţionat de ei.

 —–

O să începem rubrica cu cineva care susţine mângâiatul timpanelor noastre, anume cu un nenea inginer de sunet, Benzen. Cu ce se ocupă dânsul? Mix/Master/Înregistrări. A lucrat cu nume precum Omu Gnom, Krem, Aforic, Nwanda, Kazi Ploae, Ceilalţi, Gani, Ateliere de Creaţie, SickSound Crew, Phossilah, Silent Strike, In Extremis şi al naibii de mulţi alţii. Curioasă fiind ce anume la meşteşugul lui îi dă titlul de “inginerul de sunet al hip-hopului”, am întrebat câţiva artişti cum au colaborat cu el.

Krem mi-a povestit că:

Nu am lucrat foarte mult cu omul Benzen dar ştiu că este un profesionist în ale mixatului, aranjatului şi împachetatului final. Intră uşor în filmul fiecărui artist, ceea ce e imperios în branşa asta, ca produsul să capete forma pe care şi-o doresc artiştii. În linii mari un băiat de nota 10 cu toate skillurile la punct şi virgulă. Big up!

Nwanda relatează:

Benzen e cel mai mare jucător de Solitaire pe care-l cunosc, singurul de altfel. Când trăgeam eu la el, stătea cam prost cu trezitul de dimineaţă, dar mi-a plăcut că se mişca repede şi că era cooperant. Şi că nu mă taxa pentru cât stăteam în studio, ci strict pentru timpul de înregistrare.

Kazi Ploae:

Sunt puţini ingineri de sunet în România, Benzen e unul dintre ei.

SickSound Crew adaugă:

Avem o perioadă lungă de timp de când lucrăm numai cu Benzen. Nu pentru că am vrut în mod intenţionat ci pur şi simplu aşa au decurs lucrurile de la sine. Ne place să lucrăm cu el şi ne place că întotdeauna colaborăm pe un proiect până când ajunge exact ce trebuie. Este foarte meticulos şi nu lasă nimic să iasă până când nu simte el că a făcut tot ce a putut să facă şi că rezultatul sună FIX cum ne imaginam şi noi şi el.

Omu Gnom, trecut prin studio-ul Benzen-eiesc:

Cu Benzen m-am înţeles întotdeauna foarte bine. Este un băiat silitor şi un om bun, plus că îi merge mintea excelent! Lucrez cu el de mulţi ani şi ne-am sincronizat mai mereu când a fost vorba de muzică şi nu numai. Eu m-am obişnuit cu felul lui de a fi şi prefer să lucrez cu el decât cu altcineva. Tin să îi dau cu pace pe această cale!

—–

Eh, ok, înţeleg de ce e apreciat, dar poveştile astea mi-au deschis apetitul pentru cunoaştere, atât a sa, cât şi a meşteşugului său, aşa că ne-am aşezat la o masă şi am povestit.

TieneSS: Explică-ne şi nouă, ăştia mai separat industrie, ce înseamnă mix, ce înseamnă master? Aşa, ca pentru copilaşi.

Benzen: Mix-ul se referă la totalitatea volumelor, panoramarilor și efectelor aplicate pe fiecare din sursele audio ce constituie o piesă, cât și pe grupuri de astfel de surse. Master-ul constă în ajustări fine făcute pe piesa gata mixată sau pe maxim 2-3 grupuri de canale din piesă (stabilit volumul final al unei piese, poate ajustat foarte fin frecvențele piesei, asigurat că totul este ok la capitolul panoramari/lățime percepută a semnalului cât și corelat aspectele anterioare cu restul pieselor de pe album). Amândouă sunt importante, poți să faci un mix praf la master sau să ajungi în stadiul de master cu un mix praf. Toată treaba e făcută în una sau mai multe aplicații specializate de muzică iar efectele utilizate cad în câteva categorii importante. De exemplu ai efectele care reacționează la volumul semnalului și îl modifică din mers (compresoare, limitatoare, gate-uri, etc),  efecte care modifică spectrul de frecvențe al semnalului (egalizatoare și tot felul de dubiosenii hibride), efecte care plasează semnalul în spațiu (ecouri, delay-uri), efecte care alterează imaginea stereo (stereo imager, stereo delay, chorus), distorsuri (de la amplificatoare de chitară la exciter-e vocale), și, să zicem, „€œaltele” unde cad efectele deosebite care adaugă mai mult la partea de producție. Mai pui că toate efectele anterioare pot lucra fie pe întreg semnalul fie doar pe anumite frecvențe și/sau doar pe componenta stânga/dreaptă/laterală/centrală a semnalului și se poate vedea cam câtă libertate de mișcare există. Moderația și artificiile deprinse aduc rezultate bune, dacă ești dispus să corectezi micile greșeli sau să completezi producția cu atât mai bine.

 Tieness: Care ai spune tu că este o piesă rap la care eşti mândru că ai lucrat?

Benzen: Îmi pare rău, dar nu am piese preferate.

 Tieness: Cum ai intrat în domeniul acesta?

Benzen: Am fost mereu pasionat de informatică și de muzică (în special de compoziție) și m-am jucat cu ambele de când mă știu. Până prin liceu am tot făcut aiureli la clapă pentru propria distracție iar în liceu m-am apucat să fac instrumentale de hip-hop și să încerc să prind cât mai bine sound-ul underground fără să folosesc samples (distractiv și enervant în același timp). Cu inregistratul doar m-am prostit, însă când într-un final au început să fie folosite instrumentalele și nu eram mulțumit de calitatea audio a pieselor am improvizat o treabă acasă cu un microfon / preamp / stativ și un dulap. Din cauza că nu aveam nici un venit și a trebuit să mă împrumut în toate direcțiile pentru microfon, m-am gândit să amortizez investiția făcând înregistrări pentru o sumă infirmă (asta era în 2005). Surprinzător au venit câțiva oameni și m-am hotărât în 2006 să iau un credit și să-mi amenajez un studio utilizabil atât pentru rap cât și pentru trupe cu instrumente (ținta mea reală). Prin 2007 aveam 30 de trupe/mc care mă vizitau episodic și de atunci treaba a tot luat amploare (sunt 132 momentan). Din 2009 nu am mai avut timp de instrumentale sau de altceva.

Tieness: Cum te promovezi? Sau mai bine spui, cum au aflat oamenii din domeniu despre tine?

Benzen:

Nu mă promovez în nici un fel momentan, n-am nici site nici pagină pe vreo rețea de socializare. Toți au auzit de mine unul de la celălalt. Prefer să decid personal cu cine lucrez și cu cine nu așa că stilul ăsta cu recomandări îmi vine mănușa, sunt slabe șanse ca un om ok să-mi facă legătura cu un Fernando.

Tieness: Care este relaţia ta cu producătorii cu care ai lucrat?

Benzen: Cu producatorii mă înţeleg bine având experienţa de producator în spate, îmi place să le văd reacţia la modificările aduse instrumentalului din mix. De ţinut legătura n-aş putea afirma că o ţin cu cineva, evident sunt disponibil pentru sugestii, întrebări şi o palavră, dar nu mă bag singur în seamă, oamenii ştiu deja ce necesit pentru mix şi eu ştiu cum lucrează fiecare din ei şi la ce să mă aştept.

Tieness: Ce te-ar face să renunţi la o colaborare?

Benzen: Nu suport haosul şi gălăgia şi am încheiat brusc orice colaborare cu cei care beau excesiv si fac tămbălău după, întârzie excesiv în repetate rânduri, etc. În general începătorii fac asta crezând că trebuie să le fiu pe veci recunoscător pentru o oră de înregistrare. Cum spui și tu în întrebare, e o colaborare, nu mă prostituez. Dacă e ceva care îmi provoacă discomfort nu îmi va da universul o prăjitură că am stat și-am îndurat. Cât despre eventualii bani ratați, mă gândesc “oare-mi va păsa peste 1 an că am mâncat sau nu pizza aia mâine? Dacă da, atunci va fi fost un an ratat”.

Tieness: Ce muzică asculţi tu? Având în vedere că lucrezi cu mulţi din sfera aceasta, asculţi hip-hop?

Benzen: Personal singurul hip-hop pe care-l ascult tinde să fie cel de afară şi underground, similar cu sound-ul ’96, implicit ca instrumentale îmi plac chestiile simple, oldschool, murdare, rele. Nu mă dau în vânt după piese lacrimogene, nu mă regăsesc în niciuna. Genurile mele preferate de muzică ar fi rock-ul progresiv urmat de jazz si chestii avant-garde. Dar ascult multă muzică din toate sferele, de la electronice la mongoli călare.

Tieness: Un crew/artist cu care nu ai lucrat niciodata şi ai vrea?

Benzen: Nu-mi sare niciun nume în minte.

Tieness: Ok, atunci câteva cuvinte despre muzică, ce e important?

Benzen: Cred că a ajuns foarte uşor să faci muzică, tehnic vorbind, e un flux constant de piese şi albume. Asta ar fi putut fi total un lucru bun doar că oamenii tratează muzica cu posteriorul şi o fac din motive tâmpite: bani, ieşit în evidenţă. Se simte când cineva vrea să transmită ceva prin piese, nu neapărat un „mesaj”, poate fi vorba şi de o stare (chiar se abuzează de „mesaj”, nu poţi da play la o piesă rap românească fără să fii asaltat de sfaturi neavizate şi forţate în toate domeniile posibile şi tripuri paranoice). Poate pare clişeu dar cred că o mare realizare în muzică e să creezi muzică sinceră, indiferent de circumstanţe. Chiar dacă trebuie să îţi câştigi existenţa prin altceva. Dacă faci compromisuri pentru bani, “fani”, şi orice altceva atunci tratezi muzica drept afacere şi locul tău e alături de vedetele din plastic care-ţi seamănă. Să sperăm că ai talent în ambele variante, că altcumva o faci oricum degeaba.

Tieness: Care sunt planurile tale de viitor? Legat de cariera ta, cât şi în general.

Benzen: De dorit de la carieră nu-mi doresc nimic, planul e ca odată ce-mi fac un venit constant din alte surse să nu mai lucrez decât cu oamenii cu care vreau, axându-mă pe trupe cu instrumentişti, şi să mă umplu de instrumente. Ideal ar fi să-mi găsesc un spaţiu unde să pot amenaja totul aşa cum îmi doresc şi să pot lucra proiecte personale în el, lucru de care nu am timp momentan. În momentul ăla probabil aş lăsa câţiva oameni în care văd potenţial să utilizeze spaţiul free şi aş lăsa pe altcineva la “butoane” în rest. Mai e până atunci oricum. În rest lucrez la diverse chestii pe partea software.

—–

Acum că ştiu, parcă apreciez mai mult fiecare detaliu sonor, mai departe de producţie şi ştiu încă o persoană la care să îi mulţumesc pentru playlistul de pe telefon, Benzen, inginer de sunet, în spatele muzicii.

Să nu uităm să ne gîndim şi la cei ce ne oferă muzica, indirect.