Astazi am sa va vorbesc cu nostalgie despre trupa californiana Above The Law, una dintre cele mai cunoscute trupe de old skool gangsta rap din industraia hip hop-ului urban ce a influentat mult muzica de profil si nu numai.

Cei patru baieti din suburbia californiana, Cold 187um, KMG the Illustrator, Go Mack si DJ Total K-Oss s-au unit in jurul anului 1989 sub brandul Above the Law. La scurt timp norocul le-a suras acestora, ajungand sa incheie o colaborare cu casa de productie a lui Eazy-E, Ruthless Records, sub tutela careia acestia au scos albume ca „Livin’ Like Hustlers” (1990),  „Vocally Pimpin’ ‘” (EP – 1991), „Black Mafia Life” (1993) si „Uncle Sam’s Curse” (1994).

Albumul de debut al trupei Above the Law, „Livin’ Like Hustlers” lansat in 1990 s-a bucurat de un succes major, in 1998 ajungand sa fie ales unul dintre cele mai bune 100 album de rap de catre revista The Source. Dr. Dre se face respunzator pentru succesul a doua piese incluse pe acest prim album: Murder Rap si The Last Song. O alta piesa extrasa de pe album, care a cunoscut succesul si a castigat multi fani de partea celor patru baieti de la Above the Law, este si Untouchable.  In 1991, trupa revine in atentia publicului cu cel de-al doilea album al lor, „Vocally Pimpin’ „. Albumul a fost considerat primul album G-funk din industria de profil. Acesta este compus din noua piese, dintre care doua sunt inregistrate in colaborare cu Dirty Red si Kokane. Piesa 4 the Funk of It a incercat sa tina publicul cu atentia indreptata catre trupa, insa nu au avut acelasi succes ca si cu primul album.

Dupa esecul cu care s-a confruntat Cold 187um si colegii sai legat de cel de-al doilea album, acestia si-au mai incercat o data norocul cu un al treilea album, „Black Mafia Life”. Lansat pe 3 Februarie 1993, albumul realizat dupa mai bine apreciatul album „Livin’ Like Hustlers” a cunoscut un real succes, succes datorat implicarii directe, pe partea de productie, a bine cunoscutului Dr. Dre, acelasi care a lucrat si la primul album al acestora. Cu un numar de 15 piese, un Outro, 3 piese featuring: 2Pac, Eazy-E, Kokane, Money-B si MC Ren, si 11 piese in formatie solo, albumul a fost notat cu 4.5 puncte de catre una dintre cele mai cotate reviste, Rolling Stone. Printre piesele consacrate de pe acest album se numera: Call It What You Wantfeat. 2Pac si Money-B, si „V.S.O.P.”. In 1994, Above the Law lanseaza ultimul album semnat de casa de productie  Ruthless Records. „Uncle Sam’s Curse” s-a vandut ca painea calda, ajungand la epuizare in scurt timp – pe site-urile de profil din SUA, un album ajunge si la pretul de 100$ ceea ce ofera valoare celor de la Above the Law. Cuprinzand 12 piese, albumul se bucura de multiple featuringuri cu Kokane, iar piesaBlack Superman a dus intreaga trupa pe culmile succesului. Piesa include sample de pe soundtrack-ul filmului „Above the Law”, film ce a inspirat baietii in alegerea unui nume ce ii va reprezenta pe scena hip hop-ului american.

La scurt timp dupa moartea lui Eazy-E, in 1996 baietii au semnat cu Tommy Boy Records. Ajutati fiind de bossul de la Tommy Boy Records, Tom Silverman, Above the Law scoate cel de-al cincilea album din cariera lor muzicala, „Time Will Reveal”. In ciuda schimbarii de label, acestia au pastrat prietenia si colaborarea cu Kokane si MC Ren, acestia doi regasindu-se in lista colaborarilor de pe acest prim album semnat Tommy Boy. Frost, Enuff si Daddy Cool se regasesc si printre aceste prime colaborari pentru piesele City of Angels [Remix]„, „Clinic 200„, „Killaz In The Parksau Gorillapimpin’ . In 1998, albumul „Legends” vede lumina magazinelor de specialitate. Compus din 16 piese, albumul este realizat sunt stampila Tommy Boy, fiind ultimul realizat in colaborare cu Silverman. In 1999, grupul a semnat un contract de colaborare cu Suge Knight si al sau label „Death Row Records”, insa, la scurt timp acestia au rupt legatura ne realizand vreun proiect la casa de productie.

Faptul ca au alergat de la un producator la altul, nu i-a debusolat pe baieti. Acestia au revenit in 1999 cu un penultim album, „Forever: Rich Thugs, Book One” ajutati de baietii de la Street Solid Records, insa aceasta ultima incercare a baietilor nu a dus la nimic concret. Albumul nu a intrat in nici un top, nu a lansat nici un hit si nu a cunoscut, nici pe departe, un succesc cat de mic.

Tupa Above the Law a cunoscut recunoasterea producatorilor de filme din State cat si a celor care creaza jocuri de calculator. Piesa „Murder Rap” de pe primul album al acestora „Livin’ Like Hustlers” a fost folosita ca fundal muzical la video-jocul „Grand Theft Auto: San Andreas” cat si ca linie melodia in filmul „Pineapple Express” in 2008. De asemenea, piesa „Freedom of Speech” a fost folosita, in 1990, ca linie melodica in filmul „Pump Up the Volume” fiind inclusa si pe albumul cu soundtrack-uri ce a fost lansat ulterior filmului.

In 2009, dupa ce in 2002 au lansat doua single-uri „Sex, Money & Music” si „Ghetto Platinum”, Above the Law revine in lumina reflectoarelor cu cel mai nou album al acestora, denumit „Sex, Money & Music”, singurul album care se presupunea a fi lansat sub labelul lui Suge, „Death Row Records”. Pe 27 Februarie 2009, este lansat albumul complet si oferit spre download gratuit, fanilor.

Tin sa mentionez ca trupa Above the Law a fost inclusa in categoria West Coast Rap All-Stars, cantand alaturi de multi artisti ce reprezinta coasta de vest a americii, in 1990, piesa „We’re All in the Same Gang” avandui alaturi pe: Eazy-E, N.W.A., Dr. Dre, MC Hummer, Ice-T, MC Ren, Digital Underground, Def Jef si multi altii. Piesa ce are ca mesaj oprirea violentei intre rase.

Orice ar spune gurile rele, Above the Law ar trebui sa isi faca loc in playlist-ul fiecaruia dintre cei care imbratiseaza aceasta bransa a hip hop-ului. Baietii pot fi priviti ca un bun pilon in dezvoltarea profesionala a fiecarui tanar ce incearca sa cante ceea ce simte: HIP HOP.

surse: wikipedia.com, last.fm, discogs.com