Intemeiata in 1987, trupa De La Soul a reprezentat de-a lungul anilor zona Long Island din New York. Caractizata prin sempling-ul eclectrizant, versurile silabisite si contributia adusa asupra hip hop-ului alternativ cu influente jazz, De La Soul – formata din Kelvin Mercer (Posdnuos sau Pos), David Jude Jolicoeur (Trugoy cunoscut mai nou sub numele de scena Dave) si Vincent Mason (Maseo) – s-a format ca trupa in perioada in care acestia erau la liceu. Trupa a captat atentia producatorului Prince Paul la inceputul anului 1988 datorita singel-ului „Plug Tunin'”, piesa cu acelasi nume va fi inclusa – mai tarziu – pe primul lor album „3 Feet High and Rising”. „Plug Tunin'” a vrut sa fie un Demo prin care sa atraga atentia unui producator dispus sa ii lanseze. Pe lanta piesa „Plug Tunin'” realizata in doua variante: „Plug Tunin’ (Are You Ready for This?)” si „Plug Tunin’ (Something’s Wrong Here)”, pe demo mai sunt incluse 3 piese: „Freedom of Speak (We Got Three Minutes)”, „Freedom of Speak (We Got More Than Three)” si „Strictly Dan Stuckie”.

La scut timp, dupa ce Prince Paul si De La Soul au cazut de comun acord sa colaboreze, grupul DLS au intrat in studio pentru a inregistra primul lor material audio ce va purta numele de „3 Feet High and Rising”. Albumul a cunoscut succesul la scurt timp dupa lansare, in 1989, si a fost considera unul dintre cele mai bune albume lansate in aceea perioada. De La Soul, ajutati de Prince Paul la partea de productie exclusiva a albumului, au adus un vibe nou si puternic pentru curentul hardcore ce predomina in industria hip hop din acea perioada.

Avand niste versuri comune, chiar daca acestia predeaza pentru pace si armonie – aspect creat si prin cover-ul albumului foarte colorat, ce duce cu ideea la perioada hippie – majoritatea track-urilor incluse pe album vorbesc despre sentimente „Eye Know”, au conotatii sexuale „Jenifa Taught Me” sau nesiguranta personala „Can U Keep a Secret”, „A Little Bit of Soap”, „Take It Off”. Exceptand piea cu numarul 15 de pe album „Do As De La Does” care are o tenta usoara de agresivitate, majoritatea versurilor sunt pline de viata si umor, usor abstracte, acestea aducand o pata de originalitate si unicitate in muzica anilor ’80. De asemenea, albumul aduce un suflu nou in randul adolescentilor din acea perioada, albumul „3 Feet High and Rising” fiind un album moralizator, cu mesaj puternic asupra tinerilor care insa isi mai puteau modela caracterul. Prin piesa „Say No Go”, DLS a incercat sa spuna celor care ii asculta ca drogurile nu sunt o modalitate de a te face inteles, incercand sa ii convinga ca dependenta de droguri este cel mai prost obicei pe care il poate avea un adolescent prostut.

Putini stiu ca artwork-ul albumului a fost realizat de un grup de tineri talentati din Marea Britanie, The Grey Organisation, membrii trupei spunand mai tarziu ca ar ar fi singura „piesa” in proiect pe care ar schimba-o, datorita culorilor prea vesele care nu se armonizeaza prea bine cu fetele acestora prea sumbre – alb negru. Titlul albumului a fost inspirat dupa piesa care da numele albumului din 1974, realizat de Johnny Cash, „Five Feet High and Rising”. De asemenea, De La Soul au inceput o colaborare cu marele brand de incaltaminte si imbracaminte, Nike, cu ajutorul carora au realizat o linie de adidasi ce prezinta culorile de pe coperta albumului. Aceasta colaborare nu se inchiere aici, acestia fiind printre primii rapperi care au colaborat pe partea de fashion cu Nike.

Albumul contine 24 de track-uri si se bucura de colaborari cu Q-Tip si Jungle Brothers, iar pana in 1991 acesta a oferit cateva hituri ca: „Plug Tunin'” (1988), „Potholes in My Lawn” (o piesa semplata dupa „Magic Mountain” a lui Eric Burdon & War si „Little Ole Country Boy” a trupei funk Parliament, si extrasa de pe albumul „Osmium”), „Me Myself and I” (o piesa care a cunoscut un adevarat impact media in anul 1989, aceasta devenind imediat una dintre primele hit-uri DLS difuzate pe posturile de televiziune si radio. Piesa a ajuns in primele locuri in top U.S. R&B si a stationat mai multe saptamani in topul U.S. Club Party. A fost inclusa in top „The Rock and Roll Hall of Fame’s 500 Songs that Shaped Rock and Roll”, a fost aleasa hitul nr 46 in top 100 Greatest Songs of Hip Hop de catre postul tv VH’1, iar ca sound, se poate auzi ca si coloana sonora in jocurile video: NBA Street V3 si NCAA Football 06, cat si ca generic la finalul celui de-al cincilea sezon a serialului HBO, Enturage, din 2004.), „Say No Go” (lansata in 1989, aceasta ajunge populara fiind auzita de multe ori in serialul de comedie „The Fresh Prince of Bel-Air”), „Buddy” (1989, aceasta aparand in mai multe variante aducand in atentia publicului si artisti din grupul Native Tongue, bucurandu-se de altfel si de un videoclip), iar la finalul anului 1990 acestia lanseaza piesele „The Magic Number” (piesa semplata dupa proiectul „Leason 3” a celor doi producatori Double Dee si Steinski. Folosirea semplerelor celor doi producatori are menirea de a le aduce acestora un tribut) si „Eye Know” (o piesa compleza, lansata in perioada de aur a muzicii hip hop. Aceasta contine samplere din piesa „(Sittin’ On) The Dock of the Bay” a cantaretului si producatorului soul Otis Ray Redding Jr, partea de clape si chitara a fost preluata din piesa „Peg” a trupei rock Steely Dan, iar partea de bas si tobe au fost inspirate din „Sing A Simple Song” a grupului soul – funk – rock, Sly and the Family Stone).

Toate cele 24 de piese au fost scrise de catre Paul Huston, David Jolicoeur, Vincent Mason si Kelvin Mercer, iar partea de productie a fost realizata de Prince Paul ajutat de catre membrii trupei.

Asa cum v-am spus, De La Soul s-au evidentiat prin stilul usor hippie, predominand armonia si pledarea pentru pace. O notiune noua a fost introdusa de acestia in muzica, si anume „da inner sound, y’all”era D.A.I.S.Y.. Frustrati de instabilitatea muzicala, acestia isi schimba pe parcursul carierei influentele muzicale, asta – poate –  datorita imaturitatii artistice a celor 3 membrii.

In 1991, De La Soul revin cu un al doilea album, „De La Soul Is Dead”. Un album declarat „soft” care a fost privit cu scepticism de catre experti, avand in vedere albumul de debut care i-a catalogat intr-un mod barbar fanatici pacifisti. Coperta albumului evidentiaza un ghiveci cu flori, mesajul acestuia ducand la moartea erei D.A.I.S.Y., ideea hippiota implementata de aceastia pe albumul „3 Feet High and Rising”. „De la Soul Is Dead” este compus din 27 de track-uri, un intro care vorbeste de notiunea D.A.I.S.Y. AGE si piese ca „My Brother’s a Basehead” cu un continut explicit care vorbeste despre abuzul de stupefiante, „Millie Pulled a Pistol on Santa” o scurta poveste despre o fata abuzata sexual de catre tatal sau, sau „”Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)” o piesa care acuza tot cei care folosesc numele de „De La” sa se lanseze in muzica. Printre colaborari ii regasim pe baietii de la Black Sheep in piesa „Fanatic of the B Word”, pe Q-Tip din trupa A Tribe Called Quest in „A Roller Skating Jam Named „Saturdays”” si pe Prince Paul – de data aceasta la microfon, cu versurile proprii – pe piesa „Pass the Plugs”. Maseo si-a pus amprenta asupra albumului, mai mult. Acesta se evidentiaza ca rapper in acest album prin piese ca „Bitties in the BK Lounge”, „Afro Connections at a Hi-5” si „Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)”.

De La Soul a intrat in categoria clasicilor, albumul „De La Soul Is Dead” fiind supraapreciat si supraevaluat din punctul de vedere al criticilor. Revista The Source l-au evaluat la 5 stele, echivalentul notei 10, iar criticul muzical Robert Christgau a evaluat albumul la 3 stele – o mentiune onorabila pentru o trupa nou intrata in peisaj. De asemenea, The Source a adaugat acest album in topul celor 100 de albume care fac istorie,precizand ca „true genius is rarely understood”.

De La Soul revine in 1993, cu un nou sound, mai mult spre hip hop. Albumul „Buhloone Mindstate” a ajuns imediat in pe locul 9 in RnB top si numarul 40 in topurile Pop, menit sa rupa barierile.  De data aceasta, albumul se bucura de mai multe colaborari. Incepand prin inflente jazz, acestia au invitat o parte din cei care aduc un omagiu jazzului sa fie alaturi pe acest album, printre acestia gasindu-i pe Maceo Parker, Fred Wesley si Pee Wee Ellis in piese ca „Patti Dooke” (o piesa care sustine eforturile de control asupra muzicii de culoare, muzica care are tendinta de a duce spre agresivitate) si „I Am I Be”. Un invitat mai special este grupul de hip hop din japonia, Scha Dara Parr care se face auzit in piesa „Long Island Wildin'” dar si beatboxer-ul Biz Markie, care isi evidentiaza aptitudinile in piesa „Stone Age”. Guru din grupul Gang Starr isi lasa aprenta pe piesa „Tatti Dooke” prin mini-discursul „…So guard your trenches ‘cause we runnin’ through ‘em. Peace to my man Premier. Dres de la Black Sheep, presteaza alaturi de DLS si frumoasa Shortie No Mass in piesa cu numarul doi, „En Focus”.

Albumul s-a bucurat de succesul singurului single extreas, „Breakadawn”. Piesa a fost semplata dupa piese ca „I Can’t Help It” a regelui Pop, Michael Jackson si piesa „Quit Storm” a clasicului cantaret de RnB, Smokei Robinson.

Pana in 1996, cand cei trei De La Soul au lansat albumulStakes Is High” acestia au mai lansat – in 1994 – un promo EP de 6 piese . Ep-ul a fost lansat in 500 de exemplare, acest fapt facandu-l o raritate dorita de multi fani. Materialul audio contine patru piese extrase de pe albumul „Buhloone Mindstate” dar si doua piese ne lansate pana in acel moment, doua raritati care ii are in peisaj si pe  baietii de la A Tribe Called Quest, Sh.Fe.Mc’s” si Tito de laThe Fearless Four, Grandmaster Caz, Whipper Whip, LA Sunshine, Superstar in piesa „Stix & Stonz”.

In 1996, De La Soul revine cu albumul „Stakes Is High”, album ce il scoate pe Prince Paul din perisaj, fiind produs atat de catre membrii trupei dar si de producatori ca Jay Dee, DJ Ogee, Spearhead X sau Skeff Anslem. Albumul a generat trei single-uri: „The Bizness” (53 R&B), „Stakes Is High” (70 R&B) si „Itsoweezee (Hot)” (60 R&B), bucurandu-se de aprecierea publicului, dar  fiind slab comercializat. Pe album ii putem auzi pe Mos Def si Common, in piesele „The Bizness” si „Big Brother Beat”, dar si Truth Enola sau Jazzyfatnastees. Dave isi etaleaza calitatile de emcee in single-ul „Itsoweezee (HOT)”. Albumul Stakes Is High contine multe teme, precum statutul hip hop-ului, transformarea acestuia intr-o idee de afaceri si notiunea de gangsta rap din acea vreme.

Patru ani mai tarziu, De La Soul revin cu un triplu album, semn ca acestia nu au stat departe de studio prea mult. Prima parte a albumului „Art Official Intelligence” -Mosaic Thump a fost lansata in 2000, fiind nominalizata la Grammy. Albumul compus din 17 track-uri, de asemenea produs in proportie de 70% de catre membrii trupei, ii are ca invitati pe Redman, Tash si J-Ro din trupa Tha Liks, Xzibit, Busta Rhymes, Mike D si Ad Rock din Beastie Boys, Busy Bee, Freddie Foxxx si interpreta soul Chaka Khan. Acest album a fost primit bine, avand in vedere evolutia pe piata muzicala de profil, si a avut doua single-uri promovate cu un feedback neasteptat: „Oooh.” si „All Good?”. Desi au stabilit sa scoata toate cele trei volume in acelasi an, acestia revin cu volumul numarul doi, „AOI: Bionix”, un an mai tarziu. Acesta din urma a cunoscut succesul unor piese ca „Baby Phat” o colaborare cu Yummy Bingham si Devin the Dude (o piesa dedicata femeilor xxl). Alaturi ce Cee-Lo, Posdnuos face o introspectie asupra copilariei sale, avand ca teme relatia cu fatal sau, educatia primita si religia pe care familia dorea sa i-o implementeze, toate acestea le puteti descoperi in piesa „Held Down”. Slick Rick este invitat pe piesa „Things We Do (For Love)” (o piesa despre pubertate, adolescenta si inceperea vietii sexuala in aceea perioada a vietii).

Din pacate, casa de productie Tommy Boy a intrat in faliment, oprind promovarea acestui album. Aceasta a fost cauza principala pentru care, cel de-al treilea volum am compilatiei „Art Official Intelligence”, nu a vazut lumina zilei nici acum. O varianta a acestui album, denumit, se pare, „The Impossible: Mission”, circula pe internet si contine 17 pise. Albumul nu a fost recunoscut de catre membrii trupei, insa vocile sunt a celor trei De La Soul. Datorita faptului ca Tommy Boy Records a disparut de pe piata, De La Soul s-au axat sa lanseze diferite mixtape-uri si single-uri, toate acestea pana in Octombrie 2004 cand, ajutati de casa de productie Sanctuary – o firma adiacenta marelui label Universal Music.

„The Grind Date” a vrut sa fie un al treilea album din trilogia „Art Official Intelligence”. Acest ultim album a fost produs de catre 9th Wonder, Jake One, Madlib, iar printre invitati s-au numarat MF Doom,Ghostface Killah, Butta Verses sau Flavor Flav. Din pacate, toate aceste schimbari nu i-a ajutat foarte mult, albumul „The Grind Date” fiind slab aclamat de catre public si de catre fani.

In 2005, acestia lanseaza piesa „Feel Good Inc.” alaturi de Gorillaz, piesa care a castigat categoria Best Pop Vocal Collaboration din cadrul evenimentului Grammy, avand trei nominalizari la aceste premii. In vara anului 2002, De La Soul au urcat pe scena alaturi de Cake, Modest Mouse, The Flaming Lips, Kinky si the Hackensaw Boys, in cadrul turneului Unlimited Sunshine. De asemenea, acestia au realizat o piesa in colaborare cu Double, „Say „I Gotta Believe!””, piesa ce poate fi auzita in tracklist-ul jocului video „PaRappa The Rapper 2”. Acestia realizeaza diferite soundtrack-uri la diverse jocuri video in tot acest timp.

Dupa ultimul album lansat, De La Soul au avut multe aparitii tv, iar scena nu le-a dus dorul mult timp. In 2006 canta alturi de LA Simphony, piesa „Universal”, iar Pos colaboreaza alaturi de rapperul portughez Boss AC pe piesa „Yo (Nao Brinques Com Esta Merda)”. In 2006, DLS lanseaza un mixtape de piese noi si vechi, remixate si remasterizate, numit „Hip-Hop Mixtape”. In acelasi an, cateva luni mai tarziu, acestia lanseaza un alt mixtape, numitThe Impossible: Mission TV Series – Pt. 1″ despre care se presupune ca trebuia sa fie ultimul din trilogia „AOI”. De asemenea, acestia continua colaborare ca marele brand NIKE, sub semnatura caruia vor scoate alte doua linii de adidasi semnate Nike SB, marca ce i-a consactat in zona de street fashion. Alaturi de NIKE, De La Soul lanseaza in 2009 mixtape-ul Are You In?: Nike+ Original Run.

In 2008, DLS se alatura numelor ca A Tribe Called Quest, Nas, The Pharcyde si altor nume, in turneul anual Rock the Bells. Tot in 2008, acestia au primit premiul de onoare la editia a 5-a a premiilor VH1, la categoria Hip Hop Honors.

Cu toate ca ar fi mult mai multe de adaugat, din dorinta sa nu plictisesc, am sa va spun ca, oricat de subapreciata este trupa in Romania, ascultatorii de hip hop stiu cel putin 3 piese semnate De La Soul. Recomand cu caldura o terapie marca De La Soul, cu garantarea certa ca o sa va umpleti de energia ritmului alert, vioi ce da culoare primelor 3 albume, dar si de versurile profunde, sensibile si pe alocuri umoristice, de pe ultimele albume lansate de acestia.

~”true genius is rarely understood”~

3 Feet High and Rising (1989)
De La Soul is Dead (1991)
Buhloone Mindstate (1993)
Stakes Is High (1996)
Art Official Intelligence: Mosaic Thump (2000)
AOI: Bionix (2001)
The Grind Date (2004)

sursa: wikipedia.com, citypages.com, clashmusic.com, hypebeast.com, musicpix.net, last.fm si shopdelasoul.com