Alti reprezentanti ai zonei New York, Gravediggaz au instaurat notiunea de Horrorcore in subgenurile muzicale ce fac definitia hip hop-ului.

Prin definitie, horrorcore-ul este un subgen ce combina umorul cu partea intunecata a vietii. Agresivitate, violenta fizica, idei sinucigase si de autodistrugere, toate transpuse intr-un mod metaforic.

Trupa s-a format in jurul anului 1993 din Prince Paul, Frukwan, Too Poetic si RZA. Toti s-au redenumit la insistentele producatorului Prince Paul, fiecare jucand un rol special in grupul pe care il formeaza. La scurt timp de la formarea acestui nou grup muzical, privit oarecum cu scepticism datorita atitudinii si modului agresiv de a se exprima, Gravediggaz realizeaza un prim album. In vara lui 1994, Gee Street Records lanseaza o prima versiune a albumului “6 Feet Deep”, initial intitulat “Niggamortis” – denumirea originala fiind schimbata din motive de marketing.

Albumul este compus din 16 track-uri + un bonus track pentru varianta europeana a albumului. Cu Prince Paul la partea de productie, Gravediggaz a lansat oficial 3 piese. “Diary of a Madman” – o piesa la care a lucrat atat Prince Paul (The Undertaker) cat si RZA (The Rzarector) alaturi de RNS. Piesa ii are pe fundal pe Killah Priest (colegul acestora de la Wu-Tang Clan) si Scientific Shabazz (membrul trupei Sunz of Man – o alta trupa afiliata crew-ului Wu-Tang Clan). “Diary of a Madman” este si singura piesa de pe acest prim album, care i-a dus pe cei 4 in top Hot 100 Billboard #82, si Hot Rap Singles #8. In varianta vinyl, pe B-side se gaseste varianta “Constant Elevation” a acestui single. Piesa a fost promovata printr-un videoclip caracteristic trupei.

Al doilea extras single, Nowhere to Run, Nowhere to Hide produs de Prince Paul a ajuns in Hot Rap Singles Billboard pe locul #32. Samplat din piesa “Nowhere to Run” a grupului muzical Martha and the Vandellasgrup Rn’B din perioada 1962-1972. Ca o comparative, piesa are o alta varianta B-side, “Freak the Sorceress”. Piesa se bucura, de asemenea, de un videoclip.

A treia piesa ce a fost lansata, “1-800 Suicide” a fost comparata si lansata sub aceeasi imagine cu versiunea mixata de RZA, “Mommy What’s a Gravedigga?”. Piesa a fost lansata si in varianta in varianta Double A-Side, si poate fi auzita pe coloana sonora a filmului “Demon Knight”.

 Pe langa cele 3 single-uri lansate oficial, “6 Feet Deep” ofera piesa memorabile ca: “360 Questions” (o piesa care face referire la Tommy Boy Records, casa de discuri la care au activate membrii trupei intr-o anumita perioada a carierei lor); “Here Comes the Gravediggaz”, piesa in care The Grym Reaper (Too Poetic) foloseste cover din piesa “Don’t Mess with Big Jim” a legendarului Jim Croce. Pe langa Killah Priest si Shabazz the Discipline il mai intalnim si pe Dreddy Kruger printre invitati, debutul avandu-l pe piesa “Graveyard Chamber”.

Desi a avut o slaba promovare si putine colaborari semnificative, “6 Feet Deep” a primit referinte critice neasteptat de positive. Stanton Swihart de la allmusic.com, a realizat o recenzie scurta si la obiect a albumului “6 Feet Deep”, considerandu-l “o gluma morbida” – definitia exacta a ceea ce defineste horrorcore-ul. Eshatologic (ESCATOLOGÍE s.f. Doctrină mistică-religioasă despre destinele finale ale omenirii, despre sfârșitul lumii și judecata de apoi. [Gen. -iei, var. eschatologie, eshatologie s.f. / < fr. eschatologie, cf. gr. eschatos – ultim, logos – cuvânt].), morbid, infiorator si obsedati de moarte, cam asta este starea indusa de catre cei 4 Gravediggaz pentru promovarea primului album. De la muzica realizata pentru De La Soul, Big Daddy Kane, Queen Latifah, 3rd Bass, Boogie Down Productions, Cypress Hill , Slick Rick, Del tha Funkee Homosapien sau Tragedy Khadafi, Prince Paul si-a depasit limitele legate de productie purtand masca a ceea ce se numea “The Undertaker”, venind cu un sound nou, bolnav, greu de digerat, acest lucru facandu-l un producator complet. Stanton Swihart a apreciat albumul cu nota 8, avand o recomandare necesara mentinerii pe piata. Site-ul rapreviews.com, prin intermediul criticului John-Michael Bond, este la fel de ingaduitor cu referire la albumul in cauza. Acesta a notat cu 10 din 10 muzica, sound-ul, iar cu 9 din 10 partea de lirica. O nota de 9.5 pentru un album agresiv si greu de inteles pentru multi adepti ai culturii hip hop, poate fi putin cam exagerata, avand in vedere statisticile realizate pe numarul de copii vandute atat in ’94, cat si in ’97 la a reeditarea albumului. Cel mai apreciat critic muzical de peste hotare, Robert Christgau, redactor la ziare de referinta ca: Rock & Roll &, Music Essays, Music Reviews, Rolling Stone, Pazz & Jop si altele a spus despre “6 Feet Deep” ca este “turning the nightmare up a notch to find out whether the world has gone completely bonkers”. Scurt si la obiect, Christgau a notat albumul cu 2 stele.

 In 1995, cei trei emcee din trupa: The Rzaractor, The Grym Reaper si The Gatekeeper, fara Prince Paul, au lansat “The Hell E.P” in colaborare artistul trip-hop, englez, Tricky. Proiectul a fost lansat in ’95 cu ajutorul celor de la 4th & B’way Records si contine track-ul “Hell is Round the Corner” si varianta remixata, plus piesa “Psychosis” si “Tonight is a Special Night”. Cu doar 3 track-uri, albumul ajunge pe locul 20 in top UK Singles Chart. “Tonite is a Special Nite” este prezenta in coloana sonora a filmului “The Crow: City of Angels”.La 2 ani dupa aceasta mica si nereusita escapade a celor 3 rapperi, Gravediggaz lanseaza al doilea album. “The Pick, the Sickle and the Shovel”, lansat in toamna lui ’97 este putin mai matur, trecand de la nebunia aceea prin care orice adolescent trece intr-o anumita perioada a copilariei sale, la o abordare mai sociala, mai constiincioasa, mai calma cu privire la ce inseamna societate si alter-ego. RZA se alatura colegului sau, Prince Paul, si include elemente definitorii ale grupului Wu-Tang, prin alaturarea de acestia a echipei de productie The Wu-Elements. In ciuda faptului ca au primit referinte bune din partea criticilor, albumul nu a reusit sa intre in niciun top de profil chiar daca a avut doua single-uri lansate oficial. “Dangerous Mindz” este produsa de RZA in colaborare cu 4th Disciple si se bucura de un videoclip de imagine, abstract, cu tematica usor religioasa. Al doilea si ultimul extras single de pe acest al doilea album al trupei, “The Night the Earth Cried” a fost ca producatori pe aceiasi RZA si 4th Disciple. RZA s-a ocupat de realizarea albumului, filmat in prima jumatate a lunii Septembrie ’97 in Los Angeles. Aceste doua extrase au ramas piese de referinta a trupei, desi nu i-a dus – la momentul potrivit – in topurile de profil. Cele 15 track-uri ce fac compozitia proiectului “The Pick, the Sickle and the Shovel” n-au impresionat prea mult criticii, primind referinte si note mai mici decat la albumul de debut. Se pare ca aceasta mica schimbare, maturizare, nu i-a ajutat prea mult.

O pauza a fost inevitabila. Prince Paul a renuntat sa mai produca inca de la albumul “The Pick, the Sickle and the Shovel”, Too Poetic (The Grym Reaper) a fost, ulterior, diagnosticat cu cancer de colon si a decedat in Iulie 2001, iar RZA a parasit trupa pentru a se dedica carierei solo.

In 1998, ce a mai ramas din Gravediggaz, a lansat un album neoficial, “Scenes From The Graveyard”. Acesta contine 7 track-uri nelansate si cateva remixuri de pe albumele precedente.

In 2001, la scurt timp dupa disparitia tragica a lui The Grym Reapers, Frukwan (The Gatekeeper) anunta, in cadrul unui interviu, ca va lansa albumul cu numarul 3, “Nightmare in A-Minor”. “Nightmare in A-Minor” este lansat la Aprilie 2002, si ii are ca si compozitie pe Too Poetic, Frukwan, LG, Diamiand J si True Master (producator). Ca si invitati ii intalnim pe afiliatii Killarmy, Sunz of Man, Prodigal Sunn si Prince Paul (in intro-ul “Mike Check Intro: Prince Paul (Skit)” in care il introduce pe DJ Diamond J ca nou membru a grupului). Acest ultim album a ceea ce a mai ramas sa se numeasca Gravediggaz, s-a lansat sub 3 cover-uri diferite. Albumul a fost inregistrat in perioada ’99 – ’01, si se pot regasi referinte legate de boala care l-a doborat pe Poetic, iar tema predominanta – de pe acest album – este apocalipsa.

In 2003 Frukwan isi lanseaza albumul solo, “Life”, iar cel de-al 4-lea album semnat Gravediggaz, “6 Feet Under” a fost anuntat intr-un interviu wu-International si lansat in 2004. Ca si compozitie albumul este o colectie de piese extrase de pe albumul “Nightmare in A-Minor” si “Life”. Se pare ca albumul a fost ilegal realizat si lansat de catre casa de productie Cleopatra Records, iar Frukwan a actionat in justitie pentru a rezolva neplacerile financiare cauzate de catre acestia.

In 2010, Gravediggaz inregistreaza o noua piesa, “2 More Cups of Blood”, iar in 2011 s-a zvonit ca trupa intra in studio pentru a realizeze un nou album. RZA a fost de acord sa contribuie la cel putin 3 piese, iar Prince Paul a aprobat contributia la acest viitor proiect. De asemenea, Shabazz si Killah Priest au afirmat colaborarea cu mai vechii lor prieteni, Gravediggaz.

Conform spuselor lui Frukwan, intr-un interviu realizat in 2006 pentru wu-international.com, denumirea de Gravediggaz vine de la “digging graves of the mentally dead, and it stood for resurrecting the mentally dead from their state of unawareness and ignorance.”. In ciuda mesajelor si imaginatiei desprinse, parca, din filmele de groaza de la Hollywood, Gravediggaz a reusit – prin cele 3 albume – sa lase o “pata” in definitia hip hop-ului. Fie ca sunt asociati cu Wu-Tang Clan, fie ca sunt luati ca simpla trupa care a activate intr-o anumita “era” a muzicii de strada, Gravediggaz a lasat in urma un sound nou, un mesaj unic, o imagine originala si o atitudine nemaiintalnita.

Niciodata nu este prea mult!

sursa: youtube.com, wu-international.com, last.fm, allmusic.com, rapreview.com, „Is Hip Hop Dead? The Past, Present and Future of America’s Most Wanted Music” by Mickey Hess, „Icons of Hip Hop: An Encyclopedia of the Movement, Music, and Culture Volumes 1&2” by Mickey Hess.