mos-def-black-on-both-sides

Pff, este greu sa incep sa scriu despre Mos Def din mai multe motive. Este un multi talent. Desi activeaza ca rapper de la inceputul anilor ’90, Mos Def – pe numele sau real, Dante Terrell Smith – a cunoscut succesul pe scena rappului abia incepand cu anul 1998 si este considerat de catre critici, cat si de catre adeptii hip hop-ului, ca fiind unul dintre cei mai prolifici rapperi care inca mai au ceva de spus.

Dante Smith este originar din Brookly – New York, si inca de la varsta de sase ani a cochetat cu actoria si muzica, urmand un liceu si o facultate de profil. Nascut intr-o familie numeroasa, cu 3 frati si o sora, Dante devine adept al religie musulmane la varsta de 13 ani. La varsta de 19 ani depunde juramantul specific convertirii la islamism, aceasta etapa a vietii influientandu-i considerabil mesajele abordate in muzica.

Primul contact cu muzica l-a avut in 1994 cand, impreuna cu fratele sau mai mic D.c.Q si sora, Ces, a format grupul muzical Urban Thermo Dynamics cei trei semnand un contract cu casa de productie PayDay Records. Din pacate, succesul nu a fost de partea lor, acestia lansand doar doua piese, iar singurul lor album „Manifest Destiny” fiind lansat abia in 2004, distribuit fiind de catre Illson Media. In 1996, Mos Def decide sa apara singur pe scena si se face auzit pe albumele trupelor deja cunoscute ca: De La Soul„Big Brother Beat” sau Da Bush Babees „S.O.S.”.  La sfarsitul lui 1996, Mos Def lanseaza primul sau hit, intitulat „Universal Magnetic”, acesta ajungand in primele topuri destinate muzicii rap undergound.

La inceputul anului 1997, Mos Def isi schimba numele de scena in Yasiin Bey si, impreuna cu Talib Kweli, formeaza grupul muzical Black Star. Acestia semneaza un contract de colaborare cu Rawkus Recordsun label independent din New York, cunoscut ca pista de lansare a celor doi rapperi – si lanseaza un prim material discografic denumit „Mos Def & Talib Kweli are Black Star”.

„Mos Def & Talib Kweli are Black Star” a fost lansat in vara anului 1998 si a fost bine primit de catre criticii de specialitate. Numele de Black Star vine de la denumirea data liniei de transport maritim dintre continuntul american si Africa – operatiune dezvoltata de catre o organizatie pacifista menita sa mentina pacea si unire intre afro-americani si africani prin cultura, traditii si mod de viata. Albumul abordeaza probleme ce tin de modul de viata al oamenilor, idei filosofice si viziunea celor doi membri asupra vietii. Cele 13 track-uri au fost produse de catre Hi-Tek, cu mici intrevenitii din partea lui Talib.

Chiar daca Puff Daddy a inceput sa aduca hip hop-ul in alta etapa, dupa moartea mentorului sau Notorious B.I.G., Mos and Talib au pastrat – cu ajutorul acestui album – notiunea de underground. Prima piesa de pe album, „Astronomy (8th Light)” vorbeste despre notiunea de „black” intr-un mod pozitiv, facand referire la poporul african si la originile celor doi. Un prim extras single de pe album este „Definition”, o piesa produsa de Hi-Tek ce contine sample din piesa „The P Is Free” a celor de la Boogie Down Productions, de asemenea Def si  Kweli interpoleaza cu mesajul transpus de cei de la Boogie Down Productions din piesa „Stop the Violence”. Mesajul piesei pledeaza pentru diminuarea violentei in hip hop, acesta fiind un prim inceput de implementare a invataturilor islamice din care cei doi isi ghideaza modul de a trai. De asemenea, piesa este un tribut adus emceelor Tupac si Biggie, scosi intr-un mod bizar din peisajul rapului;

One two three/Mos Def and Talib Kweli/We came to rock it on to the tip top/Best alliance in hip hop, Y-O/I said, one two three/It’s kinda dangerous to be a MC/They shot 2Pac and Biggie/Too much violence in hip hop, Y-O

O a doua piesa extrasa de pe album, care a adus aprecierea publicului, este „Respiration”. Piesa este produsa de Hi-Tek si il are invitat pe Common. Pe fundalul piesei se poate auzi un scurt monolog preluat din documentarul despre hip hop „Style Wars”, iar instrumentalul contine un sample preluat din piesa „The Fox” a lui Don Randi. Liristica cu tenta filosofica a piesei „Respiration” contine mai multe simboluri cu privire la viata in oras. Comparatiile facute intre mitul „marului” si modul de viata abordat in cartierele intunecate ale New York-ului, lipsa de speranta si incredere definesc locul omului de culoare in cadrul societatii.

O alta piesa reprezentativa este „Brown Skin Lady”. O oda adusa femeilor de culoare, mesajul fiind acela de a fi mandre de ceea ce afiseaza, de naturaletea lor. Piesa incepe cu un dialog extras din filmulChameleon Street”, iar instrumentalul este samplat dupa „We Almost Lost Detroit” a interpretului soul Gil Scott-Heron. Cat despre coperta ce prezinta albumul va pot spune doar ca este realizat de catre Brent Rollins.

Dupa succesul avut alaturi de Talib, Dante prinde curaj de a continua cariera muzicala independent de colegul sau de trupa si lanseaza in Octombrie 1999 albumul solo, „Black on Both Sides” sub aceeasi casa de productie, Rawkus Records. Albumul este compus din 17 track-uri, si ca invitati ii gasim pe Busta Rhymes – „Do It Now”, Q-Tip – „Mr. Nigga”, Talib Kweli – „Know That” si Vinia Mojica – „Climb”. La partea de productie lucrurile se complica. Desi am fost obisnuiti cu interventia lui Hi-Tek de pe albumul trupei Black Star, „Mos Def and Talib Kweli are Black Star”, acum ii putem regasi cu o interventie mai complexa sau soft pe DJ Premier, Diamond D, Ge-ology, 88-Keys, Ayatollah, Ali Shaheed Muhammad (A Tribe Called Quest) , Psycho Les (The Beatnuts), DJ Etch-A-Sketch, David Kennedy, iar Dante a cooperat de aproape la producerea doua piese de pe album. Si J Dilla a lucrat alaturi de Def la album, insa materialul realizat impreuna nu a fost inclus pe album.

Cu mesaje politice, sociale si locale, „Black on Both Sides” a fost catalogat unul dintre cele mai bune albume de la inceputul anilor 00. Piesa „Mathematics” produsa de DJ Premier este una dintre piesele pion ale hip hop-ului undeground. Liristica piesei este axata pe diverse probleme sociale, numerologia si statistica fiind parte a poeziei desi pare o problema greu de rezolvat, ceea ce duce la ideea ca matematica poate fi inteleasa numai exersand. Un mesaj bine subliniat este problema rasismului in US, acesta transmitand maselor sa isi faca „temele”, „Do your math…”. Nu sunt convinsa daca interventia lui DJ Premier a adus aceasta piesa in top, sau poate lirica inedita, insa piesa „Mathematics” este printre putinele piese de capatai a ceea ce inseamna hip hop.

Primul extras single de pe album este „Mr. Fat Booty”, o piesa produsa de catre Ayotollah. Piesa contine sample din piesa „One Step Ahead” a cunoscutei interprete soul, Aretha Franklin – o piesa rara din 1965 lansata sub tutela celor de la Columbia Records. Piesa a fost inclusa in topul 200 Tracks of the 90s realizat de catre site-ul Pitchforkun top inteligent realizat, pentru cei care asculta muzica, si aici includem si alte genuri muzicale.  Un al treilea extras single de pe album este „Umi Says” o piesa produsa de Dante alatur de David Kennedy. In afara de aceste 3 extrase oficiale de pe album, va mai recomand cu caldura si: „Love”, „Habitat” sau „Brooklyn”piese cu tematica geografica, ce abordeaza probleme legate de viata din cartier a afro-americanilor, „Hip Hop” sau „Got”.

In perioada in care a inregistrat piesele de pe albumul „Black on Both Sides”, Mos Def a lucrat alaturi de trupa britanica Scritti Politti la albumul Anomie & Bonhomie si la compilatiile „Lyricist Lounge” si „Soundbombing” realizate de Rawkus.

Dupa falimentul casei de productie la care Mos Def activa, acesta a semnat un contract de colaborare cu Interscope si a lansat cel de-al doilea al bum „The New Danger”. Albumul a fost lansat atat in Europa cat si in Canada in Octombrie 2004, iar ca si sound artistul abordeaza mai multe genuri muzicale cum ar fi neo soul, jazz, blues sau rock. Compus din 19 track-uri, Dante ii are ca invitati pe album pe Ludacris, Minnesota, Paul Oscher si Shuggie Otis, iar productia a fost realizata atat de Mos Def cat si de Kanye West, 88-Keys, Minnesota, Warryn Campbell sau Psycho Les. Ultima piesa inclusa pe album, „The Jump Off” in colaborare cu Ludacris a fost lansata doar in versiunea delux lansata in UK, fiind un bonus oferit fanilor. Albumul s-a lansat pe locul 5 in topul realizat de Billboard, iar piesa „Sex, Love & Money” produsa de Warryn Campbella tinut in alerta publicul pentru mult timp. In urma experientei acumulate pana in acel moment, Mos Def a fost nominalizat de  mai multe ori la premiile Grammy, in 2004.

Doi ani mai tarziu, alaturi de cei de la Geffen Records, Mos Def isi lanseaza cel de-al treilea material solo din cariera muzicala. “True Magic” cunoscut initial sub numele de “Tru3 Magic” – facand referire la albumul cu numarul “3”, numar considerat magic in islamism si religiile crestine. Albumul a fost lansat in Decembrie 2006 si contine 14 track-uri produse de The Neptunes, Rich Harrison, Minnesota si Preservation lipsind colaborarile putine dar existente cu care acesta ne obisnuise incepand cu primul sau album “Black on Both Sides”. Se pare ca succesul incepe sa se diminueze pentru Black Dante, schimbarea label-urilor fiind un moment de rascruce pentru acesta. In incercarea sa de a reveni cu ceva digerabil pentru industria hip hop in continua schimbare, Black Dante incearca sa introduca aceleasi emelente cu care a uimit publicul si pe albumul “Tru3 Magic”. Expertii considera acest album ca fiind “Black on Both Sides prt. 2” avand aproximativ acelasi sound vechi, iar liristica nu difera prea mult. Fiind un album siplu structurat, aerisit si lipsit de prezenta altor emcee, “Tru3 Magic” dovedeste inca o data ca Mos Def este capabil sa fie pe propriile picioare. „Undeniable” – samplata dupa “Message form Black Man” by Barrett Strong si Norman Whitfield – cu un aer de funk datorita chitrarii folosite in instrumental, reuseste sa tina in picioare si cel mai afon ascultator de hip hop. Prin piesa “There Is A Way”, Black Dante motiveaza ascultatorii utilizand un mesaj clar, acela de “don’t give up, don’t give in”. Piese ca „Murder of A Teenage Life”o piesa cu mesaj ce ataca strict mentalitatea tinerilor de culoare si violenta stradala dintre acestia –, sau  “Dollar Day”o piesa ce contine cateva beaturi preluate din proiectul “Nolia Clap” a lui Juvenile – in care Dante aduce un omagiu celor loviti de uraganul Katrina, sunt piese de o semnificatie special ce vor ramane in memoria voastra inca de la prima ascultare. Fiind printre putinii rapperi care au facut apel la media si ascultatori asupra problemele existente in New Orleans, prin mesajul piesei “Dollar Day” fiind strict indreptat catre politicieni. Ascultand “Crime & Medicine” poti observa incercarea lui Dante de a realize un semi-cover dupa piesa “Liquid Swords” a lui GZA, acesta preluand o parte din liristica si transpunand-o un instrumental produs de el, in totalitate.

Un adept politic si religios, Mos Def a realizat acest al treilea proiect intr-o maniera sociala. Abordand teme politice, sociale si incluzand teme religioase, Black Dante prezinta o maturizare in ceea ce priveste liristica dar si sound-ul. Albumul nu a avut acelasi succes de care s-au bucurat celelalte album, insa isi mentine statutul de album ce trebuie sa fie ascultat on and on de catre un ascultator de hip hop.

La sfarsitul lui 2007, Black Dante sustine un concert live in San Francisco, concertul este filmat si urma sa devina “Live in Concert”, un prim DVD cu o prestatie live marca Mos Def. In cadrul concertului, Mos Def isi anunta publicul ca a inceput sa lucreze la cel de-al patrulea album “The Ecstatic” si interpreteaza cateva piese ce vor fi incluse pe acest viitor proiect. Albumul a fost lansat in vara anului 2009 impreuna cu baietii de la Downtown Records. Productia relaizata de  J Dilla, Mr. Flash, Madlib, Mos Def, Oh No, Preservation si The Neptunes, compus din 16 piese, si cu invitati ca Talib Kweli, Georgia Anne Muldrow si Slick Rick, albumul a cunoscut faima topurilor Billboard la scurt timp de la lansare: Billiboar 200 pe locul 9, Top Independent Albums clasandu-se pe locul 2, pe acelasi loc il gasiti si in Top Rap Albums, iar in Top R&B/Hip Hop Albums il vedem pe locul 5 conform statisticilor realizate de Billboard.com. As putea spune ca, prin acest album, Mos Def a reusit sa acapareze atentia ascultatorilor de hip hop. Albumul, unui complex realizat, cu influente evidente din cultura muzicala a negrilor: soul, afrobeat, jazz, funk dar si latino a facut albumul sa urce usor in topul preferintelor. Acesta s-a vandut in peste 39 de mii de copii, fiind al doilea material discografic in topul celor mai bine vandute albume ale lui Black Dante. “The Ecstatic” a fost bine primit de catre criticii de specialitate, asta reflectand si decizia celor care au organizat premiile Grammy de a-l nominaliza la categoria “Best Rap Album”. La sfarsitul lui 2009, revista Rolling Stone a numit albumul “The Ecstatic” ca fiind albumul cu numarul 17 in topul celor  mai bune albume lansate in acel an.

Putini stiu ca numele de “The Ecstatic” a fost inspirit dupa cartea cu acelasi nume a novelistului Victor LaValle, asa cum insasi Dante specifica in cadrul unui interviu oferit omului de televiziune, Anthony DeCurtis. Coperta albumului nu este altceva decat o secventa din filmul “Killer Of Sheep”, un film de colectie care dateaza din 1977.

Primul single de pe “The Ecstatic” este “Life in Marvelous Times” lansata in Noiembrie 2008, in acelasi timp cu alegerile electorale. Aceasta prima piesa lansata, anunta si viitorul material despre care va vorbesc acum. La doua luni mai tarziu, Def lanseaza piesa “Quiet Dog” cunoscuta si ca “Quiet Dog Bite Hard”pe fundal se poate asculta un dialog preluat din filmul documentar “Music Is a Weapon” – produsa de Perservation de la Preserved Produsctions. “Casa Bey”, cea de-a treia piesa extrasa de pe album, a fost lansata in format video in Mai 2009. Piesa contine sample din piesa “Cosa Forte” a trupei braziliene Banda Black Rio.

Anul 2009 a fost un an revolutionar pentru Mos Def, acesta a inceput sa isi promoveze albumul aplicand o idee cat se poate de ingenioasa: a inceput sa vanda tricouri personalizate cu un cod special care permitea downloadarea albumului prin scanarea acestuia cu ajutorul telefonului, iar toate astea au fost urmate de promovarea intense prin clipurile realizate la piese ca “Supermagic” sau „History” in colaborare cu Talib Kweli.

Pe langa faptul ca s-a axat pe muzica, in incarcarea de a se pastra la un anumit nivel fata de ceea ce se producea in acea perioada, Mos Def a mai realizat si alte colaborari printre care una cu producatorul sau preferat Kanye West, la piesa “Two Words” de pe albumul The College Dropout, “Drunk And Hot Girls” si “Good Night” de pe albumul numarul trei al domnului West, Graduation, iar in 2010 il putem gasi, tot alaturi de Kanye West, in piesa “Lord Lord Lord” inclusa in proiectul feestyle G.O.O.D. Friday, tot atunci Dante a confirma zvonurile care spuneau ca acesta a semnat un contract de colaborare cu GOOD Music, patronata de Kanye. Il mai putem gasi pe albumul de debut a unui band din New York, Apollo Heightsin piesa “Concern”. Dupa ce a semnat contractul cu Downtown Records acesta realizeaza un remix a piesei “D.A.N.C.E.” by Justice. Il mai gasim sip e albumul Mind Control a lui Stephen Marley in piesa “Hey Bbay”, iar in 2009 lucreaza cu K’naan – un rapper somalez – la productia piesei “America” ce o puteti asculta pe albumul Traubadour.

In 2008 apare alaturi de legendara trupa The Roots pe albumul Rising Down, iar in 2009 ajunge sa concerteze alaturi de band-ul The Robert Glasper Experiment in cadrul festivalului international de jazz ce avea loc in Cape Town, Africa de Sud, si ca sa fie in trend cu tot ce inseamna hip hop la ora actuala acesta colaboreaza cu firma de incaltaminte si imbracaminte Converse si lanseaza o linie de tenesi personalizati alaturi de acestia. Tot in 2009, acesta realizeaza o linie de imbracaminte numita “Mos Def Cut & Sew Collection” alaturi de marca de renume UNDRCRWN.

In tot acest timp, Mos Def continua sa cocheteze cu muzica rock. Acesta lanseaza alaturi de trupa the Black Keys piesa “Ain’t Nothing Like You (Hoochie Coo)”, piesa ce s-a bucurat de un live de exceptie inj cadrul cunoscutei emisiuni de diverstisment the Late Show with David Letterman, avandu-l alaturi de el si pe Jim Jones. De asemenea, cu Gorillaz a lansat piesa “Stylo” ce a fost inclusa pe cel de-al treilea abum al acestora, PlasticBeach.

Pe langa o cariera scurta, dar fructuoasa, in muzica de profil de peste state, Mos Def poate fi numit un artist complet. Acesta a cochetat de-a lungul anilor atat cu hip hop-ul cat si cu rock-ul, a fost present la mai toate evenimentele caritabile ce aveau in prim plan oamenii de culare din US, dar sa nu uitam cariera cinematografia a acestuia. Desi pare putin banal, Dante si-a inceput meseria de actor inca din 1991, cu mult inainte de a ajunge la urechile noastre prin muzica. Are la active peste 25 de filme, seriale si emisiuni televizate, fiind unul dintre cei mai vechi si buni rapperi de culoare care a resuit sa se mentina pe sticla.

Bineinteles ca am mult mai multe de adaugat daca as intra si in partea de filmografie si viata personal/politica, insa am incercat sa ma rezum mai mult la partea muzicala. Pentru multe alte informatii va invit sa va documentati. Ascultati muzica de calitate, cititi si recititi ceea ce va place. Nicioadata nu este prea mult!

surse: Interscope.com, Wikipedia.com, discogs.com, last.fm, allmusic.com, billboard.com, rollingstone.com, pitchfork.com, youtube.com