Chimie gAZAh @ Cluj (15)

În august 2009 am dat peste un promo filmat pe o terasă de bloc scăldată parcă într-un soare auriu şi în miros de ars. Răsăritul era al hip-hop-ului şi arsul era mintea mea ce dăduse delete la tot ce ştia de muzică. Chimie, Dragonu şi Kazi Ploae ne avertizau de „Ameninţarea maimuţei”. Puţin spus “album”, mai drept spus revoluţie, a schimbat ce însemna hip-hopul de până atunci, un 9/11 al muzicii underground româneşti. Timp de 4 ani ne-am luptat în „Imperiul lianelor” am deschis „Uşile” am călătorit separat în paşi de „Mambo Siria” ca în 20 aprilie 2013 devoratorii de hip hop clujeni să asiste în Flying Circus la îndeplinirea profeţiei mai sus menţionate, transformarea „De la zei la Cimpanzei”.

M-am trezit dornică de poezie şi ştiam exact unde trebuie să fiu să o primesc. În primul rând cu braţul ridicat! Comitetul de întâmpinare, Nerub, un artist mereu prezent la marile evenimente hip hop clujene, ne-a asigurat încălzirea şi ne-a delectat cu teasere din viitorul sau albumUntitled Journey 01: Much more than you can chew. Pe beat-urile sale aerisite, dub şi glitch-hop, cimpanzeii mişunau către scenă cu ochii aţintiţi în aşteptarea lui Chimie.

A urmat un back to back Nerub şi gAZAh, a cărui apariţie a determinat un freamăt entuziast şi o sclipire în ochi, căci venirea lui pe scenă anunţa că mai este puţin până la devorarea celui de-al 5 lea material pe care şi-a pus amprenta Chimie. Tensiunea creştea, până când Mişu Foarfecă apare înarmat cu un microfon pregătit de predici. Sincron cu urcarea lui pe scenă au fost sute de braţe ridicate şi urlete, care însă s-au oprit după un „Bună seara, Cluj!”, când am renunţat la glasul nostru pentru al auzi pe cel a artistului.

În spatele platanelor gAZAh ne mişca mâinile pe când Chimie minţile. Se preconiza o seară de excepţie.

Spectacolul a început desigur cu un reminder din partea artistului a celor spuse de mult în „Ameninţarea Maimuţei”, „Necuvintele”, nu au lipsit „Omu Modern”, „Maşina timpului”, „Om”, „Natural”, „De la zei”, „Paranoia Blues”, „La cimpanzei”. Când el spunea „hip” noi spuneam „hop”, când el grăia noi ridicam bratu şi ciuleam urechea, gAZAh completa dublarea vocii şi ne mişca laolaltă într-un dans liniştit, atenţi să nu pierdem vreun cuvânt. Deşi îl are tatuat pe Mihai Eminescu eu îl aveam în minte pe Lucian Blaga, care dacă ar fi trăit în vremurile noastre l-ar fi chemat Mişu, constănţean de fel, i-ar fi plăcut sticla şi pixu, şi n-ar fi „strivit corola de minuni a lumii” ci ar fi spart la fiecare concert un public dornic de iluminare prin versuri pe beat.

Aplauzele mele organizatorilor, Subfeleac, care ţin în puf hip-hoperii clujeni, oferind de nenumărate ori evenimente excepţionale cu artişti consacraţi în ale rapului. Din 2011 încoace Subfeleac dovedeşte calitate unde pune braţul, de la artişti, la locaţie, la sunet, la detaliile ce ne fac nouă experienţa numai bună de zâmbit la două dimineaţa. Pumnu strâns pentru Nerub care ne-a ţinut în priză şi înainte şi după, mult success cu viitorul album, pe care vă recomand să ţineţi un ochi. Desigur, plecăciuni şi pentru Flying Circus care este mereu deschis să ne găzduiască. Aplauzele mele se îndreaptă în special către public, către cei ce cântau cot la cot cu Chimie, care dădeau din umeri alături de gAZAh, care animau atmosfera şi făceau clar mesajul că nu vor lăsa niciodată susţinerea lor pentru underground. Nu în ultimul rând „Mare Sus” Chimie & gAZAh pentru un album de excepţie ce demonstrează că mai există hip hop nedilatat de bordelul mediatic.

Vine vine vine ca o vorbă din popor
Mişu face versuri e un carnivor!
Albina face miere, gAZAh face beaturi