Omu Gnom este un MC pe care îl urmăresc cu interes de aproape un an, mai exact de când acesta a lansat ultimul său material solo, „Criminal liric în serie vol. 1”. Deși auzisem de ceva timp de el, nu îmi făcusem timp până atunci să-i ascult muzica, dar din momentul în care am început să o fac, a ajuns rapid unul dintre artiștii mei preferați. Am devorat, pe rând, fiecare dintre albumele sale solo, iar mai apoi am ajuns să ascult albumele trupei Ateliere de Creație, trupa formată din Omu Gnom, Celălalt și Fratele.

Ulterior am descoperit și Raparta, trupă formată din Omu Gnom și Costel (care mai târziu avea să fie cunoscut sub numele de Acelash și mai apoi Fratele). Cel mai tare m-au impresionat versurile lui, deoarece, în multe din piesele sale, Omu Gnom oferă o posibilă rezolvare la problemele pe care le ridică.

Fotografiile prezente în articol și în galeria atașată la final lui au fost realizate de către colega noastră, Diana Oprișan, căreia îi mulțumim pe această cale.

Evenimentul

Banner_news

Primul concert pe care Omu Gnom l-a susținut în acest an a avut loc pe data de 3 februarie în clubul bucureștean Fabrica, acesta fiind primul dintr-o serie de concerte pe care Omu Gnom le pregătește în viitorul apropiat, următorul având loc pe data de 25 februarie la Buzău în Underground Pub.

Șerbănesku este cel care a întreținut atmosfera de dinaintea concertului, dar și cel care s-a aflat la platane pe toată durata concertului propriu-zis. Invitații evenimentului au fost: Lupu Marius, Dilimanjaro & I.S.C.M., Releveu, Ateliere de Creație alături de cei de la Gun Fu care din păcate nu au mai putut ajunge la eveniment. Cel ce s-a ocupat de introducerea fiecărui artist ce a urcat pe scenă, a fost JAZZ 8, membru al trupei The Bridge Comitee. Pe lângă aceștia, la microfon au mai urcat o serie de artiști despre care vom discuta în următoarea secțiune.

Acest eveniment a avut loc în perioada protestelor care au avut loc în toată țara reprezentând o coincidență bine venită, Omu Gnom fiind una din principalele voci din hip hop-ul românesc care a tras semnale de alarmă cu privire la situația care a dus la declanșarea acestora. O mare parte din spectatorii care au ajuns la eveniment au fost prezenți la protestul din Piața Victoriei, acesta fiind și motivul pentru care concertul a început cu întârziere.

Locația

Descrierea locației a rezumat-o foarte bine, colegul meu într-o recenzie anterioară:

Clubul Fabrica este unul din principalele locuri pentru evenimentele hip hop din București, loc pe care m-am bucurat să îl redescopăr, având un aspect îngrijit și organizat, după câțiva ani de la ultima vizită.

La un an de la evenimentul tragic din Colectiv, care a dus la închiderea mai multor locuri de desfășurare a concertelor, un grup de localuri s-au reorganizat pentru a rămâne în activitate, iar unele dintre ele au reușit să recapete încrederea artiștilor și spectatorilor prin realizarea de evenimente reușite. Unul dintre aceste locuri este clubul Fabrica din capitală.

Concertul

[Warm-Up] Șerbănesku

gnom-fabrica-feb-2017-01

Am ajuns în Fabrica în jurul orei 21:30, clubul era aproape gol, muzica se auzea, dar nu era nimeni pe scenă. În scurt timp, pe scenă a apărut Șerbanesku, astfel începând momentul de warmup. Acesta a durat mai bine de două ore și jumătate, în jurul orei 23:30 a început să ajungă și lumea de la protestul din Piața Victoriei. Clubul s-a umplut repede și nu a mai durat mult până la începerea distracției.

Încet încet, lumea s-a adunat în fața scenei, iar startul concertului a fost dat de către JAZZ 8 care venise „să se îmbete”, dar, la rugămintea lui Gnom, a acceptat să fie maestrul de ceremonii al serii.

Lupu Marius

Primul artist ce a urcat pe scenă a fost Lupu Marius, un MC aflat la început de drum, un MC în care Omu Gnom crede. Cu toate că s-a observat că era emoționat, Lupu Marius s-a adaptat repede și a reușit să capteze atenția mulțimii. Piesa care mi-a atras cel mai mult atenția este una produsă chiar de Omu Gnom, „Ne depășim condiția”.

Un MC cu potențial a cărui evoluție o voi urmări cu interes!

Dilimanjaro & I.S.C.M.

gnom-fabrica-feb-2017-07

După prestația lui Lupu Marius, JAZZ8 a pregătit scena pentru următorii artiști, și anume Dilimanjaro & ISCM. Din păcate pentru mine, Dilimanjaro este un alt MC de care am auzit de curând și pe a cărui muzică nu am apucat să o savurez. Cu toate acestea am ascultat câteva din piesele sale înainte de concert și am fost profund impresionat de stilul său.

Un lucru care nu l-a avantajat pe Dilimanjaro a fost nu prea reușita sonorizare din club. Câteva din microfoanele puse la dispoziție redau sunetul destul de înfundat, iar Dilimanjaro a nimerit unul dintre ele în timpul prestației sale, lucru care a făcut greu de înțeles multe dintre versurile pieselor. Momentul acestuia a avut un număr de cinci piese, ultima, „Dilimache”, fiind interpretată alături de Macanache.

Cu toate că mi-a fost greu să deduc versurile, Dilimanjaro rămâne pe lista personală a artiștilor pe care trebuie să îi ascult și îi voi asculta materialele cât de curând!

Releveu

gnom-fabrica-feb-2017-15

Următorul artist ce a urcat pe scena din Fabrica este Releveu. Un MC pe care îl urmăresc din aceeași perioadă ca și pe Omu Gnom. Ce m-a atras cel mai mult la el este timbrul său vocal și metaforele parcă scoase din poeziile clasice. Nu știu dacă de vină a fost microfonul pe care l-a avut sau dicția uimitoare, dar toate cele cinci piese cântate („În cearcăne”, „Maci în petale”, „Pastel”, „Porțelan”, „Astenie”) de Releveu s-au auzit impecabil.

Releveu a fost la fel de impresionant ca și la celelalte concerte ale sale la care am asistat! Aștept cu interes concertul pe care acesta îl va susține pe 10 februarie în clubul J’ai Bistrot din București!

Ateliere de Creație

gnom-fabrica-feb-2017-46

În timpul momentului principal al serii, adică prestația lui Gnom, acesta i-a invitat pe scena pe colegii săi de trupa din Ateliere de Creație. Aceștia au început în forța cu piesa ce se potrivea celor ce se întâmplau în Piața Victoriei în acea seară, adică „În stradă”, au continuat mai apoi cu un freestyle pe beat-ul cunoscut al piesei trupei Paraziții, „În focuri”.

Celălalt a interpretat piesa de pe EP-ul sau lansat anul trecut, „Dedublat”. După momentul celor trei, Omu Gnom și-a continuat momentul său, despre care vom vorbi în continuare.

Omu Gnom

gnom-fabrica-feb-2017-35

Momentul lui Gnom a început cu versiunea sa de leapșa, instrumentalul produs de Phane care a umblat din MC în MC, adică „Pe limba lumii”, apoi a continuat cu „Stop”, „Stai liniștit” și „Printre cuvinte”. A urmat apoi un moment în care Omu Gnom a vorbit despre cele petrecute recent în România întărind cele spuse cu piesa „Esența”. A urmat un freestyle care a lăsat sala într-o liniște mormântală numai ca apoi să răbufnească într-un cor de aplauze pentru rimele pe loc făcute de Gnom. A continuat cu piesa „România nevinovată”, un freestyle și un discurs despre modul în care oamenii ar trebui să filtreze informațiile.

După ce a cântat piesele „Limpede”, „Povești cu măști” împreună cu Releveu, „Metehne”,  „La psiholog”, „De unde atâta tristețe?”, Gnom și-a invitat colegii din Ateliere de Creație și a urmat momentul despre care am vorbit mai devreme.

În încheiere, a cântat „Cu cărțile pe față” și piesa cu care încheie, sau măcar încearcă sa o facă, fiecare concert, „Reînvierea rap-ului românesc”. Din păcate mulțimea nu s-a mulțumit cu aceasta încheiere, iar Omu Gnom a interpretat o piesa grea, „În tihnă”. A încheiat prestația sa din seara de trei februarie cu o notă veselă prin piesa „Terapie” și a invitat toți artiștii prezenți pe scenă pentru cypher.

[Cypher] JAZZ 8, Dilimanjaro, Macanache, Releveu, Ateliere de Creație, Omu Gnom

gnom-fabrica-feb-2017-50  Toții artiștii au urcat pe scenă pentru a-și pune versurile pe beat-urile puse de Șerbanesku care îi acompania prin scratch-uri. A fost un moment care pe mine m-a ținut cu zâmbetul pe buze, freestyle-urile fiind pline de dume haioase și mesaje cu substrat. Foarte mult mi-a plăcut să ascult versurile lui Releveu pe beat-uri mai rapide, fiindcă sunt fan al flow-ului său.

Publicul și atmosfera

Din cauza protestelor și pentru ca mulți din fanii lui Gnom erau acolo, clubul a început să se umple abia în jurul orei 23:30. Până la 00:15 clubul era plin și concertul a început. Publicul a fost activ și a avut grijă să aclame tot ce merita acest lucru.

Concluzia

Fără îndoială Omu Gnom este una din vocile principale din hip hop-ul românesc ce prezintă realitatea socială și politică a României prin versuri care denotă faptul că artistul are o activitate muzicală de peste cincisprezece ani, iar ziua în care concertul a avut loc a fost probabil una din cele mai bune coincidențe de care artistul a avut parte.

da 2

Așadar, vă recomand să nu ratați niciun eveniment al artistului, următorul având loc pe data de 25 februarie la Buzău în Underground Pub.

În continuarea articolului găsiți galeria de poze realizată de către colega noastră, Diana Oprișan.