Omu Gnom, Krem @ Fabrica (22)

După lansarea dublului album format din ”Ai grijă să n-ai griji” și “Nu uita să nu uiți” din anul 2011, Omu Gnom anunța în cadrul unui interviu acordat pentru BlackSheepSound, în august 2013, apariția unui nou material. Ziua aleasă de artist pentru a oferi ascultătorilor albumul promis, intitulat ”Atenție la neatenție” – Partea I, a fost cea de 1 Decembrie. Începând cu acea dată, albumul poate fi cumpărat sau descărcat gratuit de pe site-ul artistului, regăsindu-se și pe Youtube pe contul oficial Ateliere de Creație.

După o așteptare care personal mi se părea din ce în ce mai lungă pe măsură ce numărul zilelor până la data anunțată a evenimentului scădea, a venit și momentul mult așteptat, la fel de mult ca și mine, sunt convinsă, de toți cei ce cunosc, gustă și iubesc muzica unui artist precum Omu Gnom. Lirica lui simplă și complexă în același timp își atinge ținta, lăsând în urma sa amprenta mesajului unui om  care oferă auditoriului instrumente necesare pentru a-și menține mintea și orizonturile deschise.

17 ianuarie 2014. O zi de vineri aparent banală, ce încheia ciclul obositor al unei săptămâni consumate de alergătura deja caracteristică celor ce trăiesc în capitală.  Acea zi avea să se transforme pentru unii dintre noi într-o adevărată sursă de energie, cel puțin pentru întreaga săptămână ce urma după un weekend care se va fi sfârșit ca de obicei, prea devreme. Omu Gnom își lansa în Club Fabrica albumul “Atenție la neatenție” – Partea I. Așadar, prezența în clubul cu pricina este necesară. Nu mult înainte de miezul nopții, atenția publicului, preocupat până atunci cu socializarea de rigoare asistată de un warm up cu piese atent alese de către Dj Pilu, este îndreptată către scenă. Acelasi dj va rămâne la platane pe tot parcursul serii și va fi pe alocuri și om de dublaj. Show-ul de două ore de rap de la mama lui promis de Omu Gnom este gata să înceapă.

În deschidere, Faust a interpretat câteva piese de pe un material ce urmează a fi lansat în curând, iar concertul propriu-zis a debutat cu Introducerea, al doilea track de pe album, după Cuvânt Înainte. Piesa vorbește despre stereotipuri de rapperi, sau indivizi ce pretind a fi emcee, ilustrând discrepanța dintre aparență și esență a persoanelor în cauză. Înainte de a trece la a doua piesă, artistul “a amenințat” că va vorbi mult, spunând că îmi vine să spun mai multe decât am scris. Însă acest lucru nu a făcut decât să completeze și mai bine trecerea de la o piesă la alta. Astfel, am avut parte de scurte lecții și incursiuni în istorie ce au avut rolul de a “ne trezi” și a ne aminti originile. Melodii precum ”Ce se întâmplă” și ”Azi” (piesă de pe albumul “Ai grijă să n-ai griji”) ne-au readus în planul prezent, în mijlocul publicului care cânta vers cu vers.

De la prima până la ultima piesă interpretată, Omu Gnom a fost acompaniat și dublat de fanii exaltați. O masă de oameni ce vibrau pe aceeași frecvență, rezonând cu artistul de pe scenă, a cărui voce se revărsa în public și se întorcea înapoi sub forma unui val de energie pozitivă, oferind parcă și mai multă forță și profunzime cuvintelor ce răsunau în microfon. A urmat o Terapie cu muzică bună, în urma căreia am putut spune Ai dreptate (piese de pe albumul ”Ai grijă să n-ai griji), sunetul acesta e drog pentru suflet. Într-un periplu multiplu de tripuri publicul a cântat piesa ”Jar”, cea cu numărul patru de pe album, urmată de ”Epidemie”, moment în care din fiecare colț al clubului a început să răsune:

o vorbă de pe stradă, o știu toți ai mei,

cei mai mulți oameni nu sunt ei,

ca la autostop, cu măști pregătite pentru orice ocazie,

se judecă-ntre ei penali ca un cazier.

(„Epidemie”)

Din clipa în care Omu Gnom a anunțat primul invitat care se pregătea să intre pe scenă pentru a cânta, reacția tuturor a fost aceea întâlnită în orice club unde concertează Kazi Ploae: Kazi! Kazi! Kazi! Cei doi au interpretat Mecanism, bucată de pe albumul ”Nu uita să nu uiti”, urmată de piesa ”Crunt” și mai târziu de cea numită ”Cu repu’”, ambele de pe același material. Înainte de a continua programul cu ”Limpede” și de a ni se explica ”Despre ce e vorba”, piese de pe albumul la a cărui lansare ne aflam, am avut parte de o surpriză. Una care a zbârlit fiecare fir de păr de pe mine, și judecând după reacția lor, pe fiecare dintre cei aflați în aceeași încăpere cu mine. Dj Pilu a dat drumul unui instrumental ce nu poate fi uitat și au început să curgă din microfon versurile piesei ”Metehne”. Nu mi-am dat seama când trecuse acel minut și jumătate și m-am trezit într-un ropot puternic de aplauze și aclamații.

Cu nostalgia aferentă după piesele trecute, m-am adunat și am întâmpinat alături de ceilalți fani, următorii invitați. Am ascultat și cântat împreună cu cei de pe scenă piese precum ”Cine”, ”Și m-am trezit”, ”Ceva” și ”Rap românesc”, interpretate de Omu Gnom împreună cu Celălalt și Fratele Costel de la Ateliere de Creatie, fragmente de pe albumul ”Program de lucru”. Am revenit apoi la albumul ”Ai grijă să n-ai griji”, ascultând ”Upgradează-te” și ”Stop”, urmând un moment ce a făcut deliciul publicului. După o scurtă introducere legată de modul în care s-au cunoscut cei doi, Omu Gnom îl invită pe scenă pe Krem și se dă startul unei sesiuni de freestyle. Ne-am amuzat și am intrat în jocul de cuvinte al celor doi, savurând în același timp și mișcările scenice ale lui Krem, ce au adus zâmbete pe chipul tuturor.

Revenind la lucruri mai serioase, artistul ne-a vorbit ”Cu cărțile pe față” despre ”O potecă”, spunând:

Când ești rătăcit, citește și o să găsești o potecă,

Îți construiești cartea de identitate-n bibliotecă.

Aici îți trebuie mintea ascuțită ca sabia,

Salvăm rădăcinile unui pod de flori și-aducem acasă Basarabia.

(„O poteca”)

Concertul se apropia de final odată cu piesa ”Reînvierea rap-ului românesc”, când am avut parte de altă surpriză. După o nouă sesiune de freestyle la cererea publicului, Omu Gnom acorda cinci minute unui battle. Vă întrebați, probabil, ce battle și între cine, pentru că cei ce îl cunosc pe Gnom, știu că nu este adeptul acestei practici și nici nu îi place. Ei bine, cineva din public îl provocase pe Krem la battle. Bineînțeles, cele cinci minute s-au multiplicat, Omu Gnom devenise din personaj principal, moderator, amuzându-ne teribil când îl auzeam din colțul scenei, foarte hotărât: Schimbă! Este de prisos să menționăm care dintre cei doi a fost mai bun, întrucât știm cu toții cine este Krem și ce face el cu rimele pe loc. De la acest battle s-a trecut la un scurt freestyle dat de Faust, după care la un battle între Faust și Krem. Nimeni nu știa când am ajuns acolo, de unde a plecat acea nebunie, însă toată lumea se bucura de spectacolul oferit de artiști. Programul a fost încheiat de Omu Gnom cu un freestyle și cu cele mai calde mulțumiri auditoriului.

Trebuie menționat faptul că aproape toate instrumentalele de pe albumul “Atenție la neatenție” – Partea I au fost produse de Omu Gnom, Benzen ocupându-se de mixarea și masterizarea pieselor. Excepția o reprezintă cea de-a doua piesă, Introducerea, de a căror instrumental, mix și master s-a ocupat Dan Griober. Dj Pilu este și el prezent pe album, pe piesele Ce se întâmplă, Despre ce e vorba și O potecă, fiind responsabil de tot ceea ce înseamnă cuts & scratch pe aceste piese. Celalalt invitat pe acest album este Mihai Balabas, vinovat de vioara prezentă pe melodia ”Limpede.

Am rămas cu amintirea frumoasă a atmosferei electrizante și a unuia dintre cele mai faine concerte la care am fost de mulți ani încoace. Îl așteptăm cu nerăbdare pe următorul, întrucât a fost anunțată data apariției unui nou album. Așadar, fiți pe fază, pentru că pe 15 Mai va apărea “Atenție la neatenție – Partea a II-a.