Subcarpati @ Cluj (30)

Acum ceva vreme, la concertele Subcarpați, țin minte că se întreba „Cine e pentru prima dată la un concert de al nostru?”. Am fost martoră la ascenciunea acestei trupe în fața ochilor clujeni, mai mândră pe concert ce trece că publicul crește din ce în ce mai mult. Aș vrea să estimez câți oameni au fost de data asta, însă nu puteam să îi cuprind pe toți cu privirea. Cei ce au mai fost știau că va fi o seară de excepție, însă eu mă bucur mai mult pentru cei veniți pentru acea prima dată, pentru care sigur seară a fost o revelație ce a desfigurat orice idee de concert și a ridicat standardele de calitate a unui live act.

ZO a dat startul serii în timp ce publicul devenea din ce în ce mai numeros. Urmează un răsărit pe nume Danaga. Nu există un warm-up mai bine ales! Ce face dânsul e o îmbrățișare muzicală. Îmi aduce aminte mereu de copilărie, la țară, totul e pur, senin, într-o lumină caldă pe un aer răcoros, la plimbare pe uliță.  Dansau prin public paparude, șamani, artiști, toți aveau n-aripiBean MC apare la microfon „Mâinile sus pentru omul vostru, Danaga!”. Doamne mândră sunt că fac parte dintr-o comunitate care are privilegiul să meargă mai des să-l asculte pe acest om al nostru.

Power pe Vinil se pune la pupitru și publicul începe să aplaude, desigur, în anticiparea unei seri memorabile. AndriVali UmbrăBean MC își iau locul ceremonial și boxele încep să răsune. Dacă ar avea suflu s-ar bucura și ele că au ocazia să emane un mesaj atât de frumos. Ce bine că știu cânta băieții ăștia, căci, odată cu glasul lor pe fundalul creat de Power, ni se face pielea de găină. Nu e de mirare că așa își vor numi următorul album. Nu e de mirare nici că publicul a fost, după cum au spus și ei, cel mai numeros la un concert de-al lor. Cluj Napoca respiră Subcarpați, nu cred că îmi amintesc vreun concert hip-hop în care să nu întâlnesc oameni ce povestesc despre frumusețea muzicală și lirică a lor. Pe parcursul serii ne-au purtat cu un „Avion cu Motor” „Pe deal, pe văi”, ne-au provocat la horă alături de flăcăii noștri, ne-au amintit cum era „Când a fost la `89„.  Multă pace pentru Aforic și duioșenie pentru Georgiana pe „De când mama m-o făcut” și pentru cine nu știa s-a explicat că „La cutări” însemnă „la stână”. Fiecare piesă Subcarpați e un cadou. Fiecare concert e o experiență.  Andri ne poartă prin ogradă, Power pe Vinil ne ridică sufletul, Vali Umbră ne dă putere, iar Bean MC ne educă.

Suntem Subcarpați și dăm cu pace pentru toate elementele hip-hop.

Prea puțini iau în considerare că hip hop-ul are mai multe elemente! Prea puțini se folosesc de talentul lor să transmită ceva atât de important: folclorul, adaptat și reînviat, iubirea pentru poporul nostru, pentru meleagurile României, pentru țară, pentru noi. Subcarpați este o mișcare! Subcarpați este trecutul adus în prezent prin note și versuri! Subcarpați este amintirea originilor transpuse în viitor! Subcarpați este un manifest cultural contemporan!

Multe mulțumiri organizatorilor și tuturor celor implicați: SubfeleacTIMAFAstronaut Kru și mulți, mulți alții. Urări spre mai multe concerte atât de frumoase către ZO și Danaga! Big up pentru familia Subcarpați, pentru tot ceea ce creează și reinventează, mulțumim pentru încă un concert mai mult decât excepțional! Mulțumiri și Lexei  pentru imortalizarea momentelor. Însă pentru prima dată la un concert, multă apreciere pentru Cluj Napoca, care de data asta a arătat că știe cu adevărat să aprecieze muzică de calitate!

„Trecutul și prezentul mă definesc ca român
chiar dacă sunt atipic în felu’  în care o spun
N-o zice numele, o zic actele