theJam #2_76 Nu cred că a existat vreo zi, începând din anul 2014, în care să intru pe internet și să nu găsesc vreo postare cu următoarea descriere: „Piesă nouă! Like dacă îți place și share ca să susți mișcarea!” – Motiv pentru care m-am gândit să scriu despre acest lucru.

 În țara noastră, susținerea mișcării hip hop reprezintă o oarecare problemă, cel puțin din punctul meu de vedere, căci majoritatea ascultătorilor „o susțin” doar în mediul virtual. Aici trebuie să mă divid și să discut pe mai multe planuri despre acest subiect, privind din diferite perspective:

  1.  Aprecierea pieselor din mediul virtual poate influența moralul unui anumit artist, mai ales în momentul în care acesta se află la început, iar publicul ascultător îl aude pentru prima dată. Totuși, acest lucru nu reprezintă susținerea mișcării, nici măcar în stadiul în care ne gândim că aprecierile virtuale îl vor încuraja, motiv pentru care el va continua să scoată noi piese. Acum intervin alți factori care pot influența evoluția MC-ului, mai ales dacă acesta se va lamenta, cu gândul că este deja apreciat. Însă, nu vreau să mă abat de la subiectul inițial și spun că laudele și aprecierile din viața reală sunt mult mai importante decât cele aflate în cea virtuală, plus că un „like” nu va reprezenta vreodată susținerea mișcării.
  2.  Distribuirea pieselor depinde foarte mult de cât de cunoscut este MC-ul respectiv. Într-adevăr, ne aflăm în era în care este foarte ușor să te faci auzit prin intermediul internetului și să le demonstrezi tuturor că ești bun în ceea ce faci, dar acest lucru este mai puțin întâlnit în țara noastră. Poate v-ați gândit că prin distribuirea pieselor, artistul poate ajunge la urechile unei persoane ce îl poate ajuta (în orice mod). Ați gândit în mod corect, dar problema intervine în momentul în care artistului i se impun anumiți termeni pentru a fi ajutat. De aici putem discuta despre un subiect atât de râvnit în România și anume „comercialul”, stadiul în care dacă ajungi ești renegat de o parte din publicul ascultător. Deci, oricum o dăm, tot nu iese bine. Dar aceasta este o idee dusă la extrem, nu? Distribuirea unei piese nu ajută la mișcarea reală din hip hop, ci doar la cea pe plan virtual, căci este foarte puțin probabil ca un „share” să îți plătească următoarea oră de studio. Poate v-ați gândit că dacă „sheruiți” o melodie a unui anumit MC, o să ajungă la urechile a mai multor persoane, care la rândul lor vor distribui piesa și tot așa. Sigur, acest lucru în ajută pe artist să devină mai cunoscut, dar este totul degeaba dacă ascultătorii lui nu îi cumpără albumele sau nu vin la concert.

 Acum mă simt nevoit să vă dau un exemplu legat de punctul 2: Când Infinitu’ și Bocaseca urmau să susțină concertul de lansare al albumelor intitulate „Teoria Haosului Controlat” și „Dau cu sete” în Constanța, o mare parte din ascultătorii de hip hop din acest oraș îi lăudau pe cei doi artiști, distribuindu-le piesele pe Facebook sau vorbind despre albume în sine. Era o mare agitație când venea vorba de concertul de lansare, motiv pentru care mă așteptam ca sala să fie plină în seara respectivă, chiar dacă eu nu îi ascultasem încă pe cei doi artiști. Trecând peste aceste lucruri, în seara evenimentului s-a dovedit că susținerea virtuală este egală cu zero în momentul în care trebuie să susți artistul venind la concert. Câți oameni au fost prezenți? Nu știu să vă estimez, dar erau trei rânduri în fața scenei. De ce? Fiindcă este mult mai ușor să apeși un click pe internet și totodată mult mai convenabil decât să te deplasezi până la un concert, să plătești și intrarea și poate să le cumperi și albumul. Oricum, din câte am înțeles, cele două materiale au fost lansate în stoc nelimitat, iar cei doi artiști au reușit să le vândă pe toate. Haide, că în final nu pare atât de rău. Dar trebuie să mă asigur că ați înțeles ce am vrut să subliniez prin aceste rânduri și anume că oamenii vorbeau despre cum o să vină la lansare și cât de entuziasmați sunt, însă doar foarte puțini au dovedit că există susținere, atât în planul virtual cât și în cel real.

 Referitor la persoanele dornice de exprimare, despre care am tot vorbit în editorialele precedente, am observat că pretextul de „Dă like și share ca să susții mișcarea hip hop” chiar funcționează în rândul publicului ascultător, purtător de pantaloni mulați și tricouri decoltate. Acum vreau să țineți cont că nu mă refer doar la sexul feminin.

 Mișcarea hip hop nu se axează pe existența unor anumite melodii în mediul virtual. Hip hop-ul s-a născut pe stradă, nu pe Youtube. Realitatea virtuală trebuie să constituie doar un punct de susținere pentru această cultură, un plus prin care poate fi oferită unui număr mult mai mare de oameni. Vă înșelați amarnic dacă gândiți că hip hop înseamnă să îți urci piesele pe internet și să ai o pagină de artist pe Facebook. Susținerea o oferi în momentul în care cumperi un album, în care iei parte la un concert susținut de un anumit artist sau de o anumită trupă, în momentul în care ești prezent la orice tip de eveniment care susține sau promovează această cultură.